Onze vakkrachten


Saskia van den bergh

Vakgebied: Theater

 

Saskia van den Bergh is afgestudeerd CMV'er aan de Hogeschool Rotterdam. Daarnaast heeft ze een opleiding theaterregie gevolgd en momenteel studeert ze voor docent Theater aan het Fontys. Saskia van den Bergh geeft creatieve lessen met een thema, waar ze met de leerlingen door middel van achtergrondinformatie, creativiteit, theater en dans naar een kleine voorstelling toewerkt.

 

'Tijdens de lessen werk ik graag toe naar het moment van presentatie. De trots en zelfvertrouwen dat de kinderen erbij ontwikkelen is geweldig. Alles draait om het durven laten zien. Het is een positieve ervaring voor leerlingen, waar alles draait om enthousiasme, leergierigheid en zelfvertrouwen. Zoals Einstein al zei: Play is the highest form of research.'


carla scheepe

Vakgebied: Creatief schrijven

 

Carla Scheepe- Belksma reist rond in haar eigen verhaal. Ze vulde pagina's als scheepwerktuigkundige op de wilde vaart, als monteur in de technische volwasseneducatie en het maritiem onderwijs. Ze ontdekt een passie voor het delen van herinneringen in verhalen en gedichten, in boekjes en op affiches. Carla heeft ruime ervaring met les geven aan kinderen en volwassenen, waaronder laaggeletterde en ouderen.

 

'Als creatief ondernemer, taaldrukker en docent creatief schrijven werk ik aan projecten, cursussen en workshops, waarbij herinneringen en ervaringen een plek krijgen. Een plek in verhalen, gedichten, tekeningen en boeken.'


Dianne Sterenberg

Vakgebied: Media & Creatief schrijven

 

Dianne Sterenberg is een afgestudeerd multi-media & grafisch vormgever. Sinds 2000 geeft zij verschillende soorten medialessen in het Primair Onderwijs, Voortgezet Onderwijs en ook aan volwassenen. Haar medialessen combineert ze met creatief schrijven. Leerlingen maken o.a. posters, foto's, animaties, websites en films. Verder gaan ze aan de slag met beeldbewerking en leren ze de beginselen van het maken van een online game.

 

'Ik geef de leerlingen ook de ruimte om zelf aan te geven wat ze graag zouden willen leren. Zo zijn we spontaan in een les 'spreekbeurten maken in Prezi' of 'leren vloggen' beland. We gaan samen op zoek naar het talent van de leerlingen.'


Remco van gorcum

Vakgebied: Sportclinics & Kleutergym

 

Remco van Gorcum is afgestudeerd als vakdocent gymnastiek aan de H.A.L.O.

Hij heeft 9 jaar als fulltime gymleraar in Rotterdam-Lombardijen gewerkt en 5 jaar in de avonduren als tennisleraar. Daarna is hij bij Rotterdam Sportsupport als projectcoördinator aan de slag gegaan. In deze periode heeft hij projecten voor Lekkerfit! En Schoolsportvereniging Lombardijen op OBS De Catamaran opgezet, heeft hij meegewerkt aan Challenge010 en het sportproject van de stichting van Giovanni van Bronckhorst SVGIO opgezet. Hoogtepunten waren het winnen van de Fairplay en Respect Cup voor de groepen 5 en 6 op de Finals in Rotterdam en een Rotterdamse award voor een sportproject met mensen met een verstandelijke beperking samen met handbalvereniging Atomium’61.

 

Tegenwoordig verzorgt Remco diverse sportclinics (zoals smashball, basketbal en trefbal), gymlessen, kleuterlessen en sociale vaardigheidstrainingen.

 

‘Belangrijk in mijn lessen vind ik een goede sfeer, samenwerking en sportiviteit. Ik zou graag een bijdrage willen leveren aan het zelfvertrouwen van een kind door middel van een positieve aanpak. Mijn enthousiasme en drive om van de lessen een succes te maken is mijn kracht.’


Esther Kokje

Vakgebied: Techniek & Beeldende vorming

 

Esther Kokje geeft al 15 jaar les op Rotterdamse scholen en omgeving. Haar kwaliteiten liggen in de vakken beeldende vorming en techniek. Ze heeft jaarplannen op maat geschreven en is vertrouwd met de kerndoelen van beide vakken.

 

Voor docenten geeft ze workshops welke ingaan op het toepassen van het ontwerpend en ontdekkend leren (21th century skills)

 

'Ik combineer steeds vaker lesdoelen vanuit het reguliere lesaanbod met beeldende vorming en techniek, zoals taalvaardigheden en rekenen.'


Dico hoogeveen

 

Vakgebied: Weerbaarheidstrainingen & Sportclinics

 

Dico Hoogeveen verzorgd sinds 2004 preventie- en sporttrainingen in Rots & Water Weerbaarheid, praktische zelfverdediging en schooltaekwondo. Zijn bevlogen­heid met de Koreaanse krijgskunsten inspireren hem eeuwenoude waarden naar moderne leermomen­ten te vertalen. Hij is oprichter van Jitae Sport met leslocaties in Gouda, Waddinxveen en Rotterdam, rijksgediplomeerd taekwondo trainer en danexaminator bij de Taekwondo Bond Nederland (TBN).

 

Dico’s missie is kinderen weerbaarder te maken tegen pesten alsmede intimidatie en daardoor de zelfredzaamheid te vergroten. Met zijn trainingen probeert hij een belangrijke bijdrage te leveren aan de motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Voor kleuters, voor basisschoolleerlingen, voor kinderen uit het speciaal onderwijs. Maar ook op de middelbare school. Er wordt hard gewerkt aan de waarden vertrouwen, respect, discipline, weerbaarheid, zelfbeheersing, samenwerken en heel veel plezier.

 

‘In de les proberen we aanzien te vermijden en waardering te verdienen. Ongeacht iemands kwaliteiten, prestaties of vaardigheden houden we rekening met elkaar. Soms confronterend maar altijd stimulerend. Niet de prestatie staat centraal maar het plezier en de toewijding’.


Floor leemans

Vakgebied: Kunst en media

 

Floor leemans staat met één been in de digitale wereld en één been in de beeldende kunst met haar autonome (teken)werk. afgestudeerd aan de kunstacademie van ‘s-Hertogenbosch als beeldend kunstenaar is ze in de loop der jaren vergroeid geraakt met digitale media.

 

Al meer dan 20 jaar geeft ze les aan volwassenen (digitale en gedrukte media) en na het volgen van de BIK opleiding ook kunst- en medialessen aan kinderen en jongvolwassenen. In haar digitaal atelier wordt er gewerkt met een beamer, computer of tablet in combinatie met stopmotionlessen en filosoferen over kunst. Het eindproduct van een serie lessen wordt een filmpje, fotoreeks of tentoonstelling. Met het digitaal knutselen is er van alles mogelijk.

 

'Ik probeer leerlingen te prikkelen met een vraag en te begeleiden in hun eigen ideeën. Zoeken en uitproberen met verschillende materialen, -het hoeft niet direct af te zijn-. Het geeft ze een kijkje in de werkwijze van een kunstenaar.'


TOm vegter

Vakgebied: Freestyle voetbal

 

Tom Vegter mag zich al sinds zijn 16e een professioneel freestyle voetballer noemen en beheerst dit tot in de puntjes. Zijn passie heeft hem al naar plaatsen als Dubai, Bahrein, Parijs, Lissabon geleid. Naast demonstraties is Tom ook in staat om door middel van lessen en clinics zijn skills te delen. Hij doet dit met liefde en plezier en dat straalt er dan ook van af.


raemy abd el salam

Vakgebied: Freestyle basketbal

 

Dit creatieve multitalent heeft zijn passie voor basketball, dans, capoeria en zelfs tricking gecombineerd in het freestyle basketball. Hij staat bekend om zijn enthousiaste en vrolijke persoonlijkheid en kan dit ook overbrengen op een groep. Hij heeft onder andere al opgetreden in het Ahoy Kerstcircus, bij de Koningsvaart en bij Zapplive op NPO 3. Zijn trucs zijn onnavolgbaar en zijn enthousiasme aanstekelijk!

 

 

 


Marieke thiescheffer

Vakgebied: Beeldende vorming en media

 

 

Marieke heeft de Kunstacademie in Den Haag gevolgd voor beeldend kunstenaar en een MIKOJEL opleiding voor educatie. Zij is autonoom beeldend kunstenaar (fine art), zij maakt bijzondere tekeningen en schilderijen met olieverf. Zij is cameravrouw geweest bij de Nederlandse Omroepen en maakte zelf video producties. Bij de VAK in Delft geeft zij teken- en schilderlessen en aan kinderen en volwassenen. Al jaren is zij voor Cultuurhelden actief op basisscholen in Delft. In haar projecten werkt ze met beeldende thema’s als kleur, vorm, 2D en 3D, natuurlijk materiaal, verhalen, geluid, fotografie, film en montage, animatie, vloggen en mediawijsheid. Ook wordt zij ingezet op scholen voor voortgezet onderwijs voor Media activiteiten.

 


Steef Vooren

Vakgebied: Gitaar en Ukelele

 

Steef Vooren, volgde de HBO-opleiding als docent engels/geschiedenis, was vertaler en publicist, maar ging door in de muziek. Hij kent een lange carrière als professioneel muzikant, cabaretier en muziekdocent. Hij geeft gitaar- en ukulele-les en workshops voornamelijk op
basisscholen en bso’s en is verbonden aan diverse culturele organisaties die muziekonderwijs promoten. Steef is pleitbezorger van de ukulele, dat met zijn formaat en maar vier snaren voor kinderen van alle leeftijden is te hanteren.

 

'In korte tijd leren ze iets op een heus instrument en dat stimuleert enorm. De ukulele is een ideaal (en goedkoop) instapinstrument. De klank is meteen vrolijk en zonnig.'

 

 

Sergio Robinson

Vakgebied: Bootcamp4kids

 

Sergio zijn lessen staan voor sportiviteit, teamwork (samenwerken), acceptatie en respect. Vanuit deze mindset is hij begonnen met de opleiding Sport en Bewegen en heeft hij ervaring opgedaan in het lesgeven bij verschillende middelbare scholen. Direct na zijn opleiding is hij gaan werken bij een buitenschoolse opvang omdat hij de kinderen graag iets extra’s wil mee geven dan alleen maar ‘spelen’. Zo geeft hij basketbalclinics op scholen door heel Nederland, zowel in het basis- als in het voortgezet onderwijs. Hier heeft hij zichzelf uitgedaagd om met lessen te komen die echt een meerwaarde zijn.

 

‘Ik ga altijd voor het WOW effect! Het WOW effect is voor mij juist dat ene ding waar de docent niet over nagedacht had om zijn/haar les nog leuker en boeiender te maken dan het al is.’

 


Hieke Pars

Vakgebied: (stads)Natuur & Beeldende kunst

 

Hieke Pars werkt als beeldend kunstenaar en natuureducator in en met de groene buitenruimte. Hieke heeft gestudeerd aan de Middeloo (hbo sociaal-cultureel werk) en de kunstacademie Willem de Koning. Daarnaast heeft ze een bijscholing in het Daltononderwijs en de landelijke training van Natuurwijzer gevolgd. In haar lessen verzamelt zij natuurlijke materialen zoals grond, beestjes, takken en wilde planten. Met dit materiaal gaan de leerlingen onderzoeken, ruiken, aanraken en proeven. In de lessen van Hieke zijn natuurbeleving, taal, biologie en inspiratie vanuit de kunst essentieel. In de afgelopen jaren heeft Hieke op basisscholen, waaronder Montessori-, en Daltonscholen en in het speciaal onderwijs in Rotterdam natuurlessen gegeven voor groep 1 t/m 5.

 

‘Mijn uitdaging is om kinderen die niet of weinig met natuur in aanraking komen, vertrouwd te laten raken met alledaagse natuurlijke materialen uit hun eigen omgeving en de waarde hiervan te ontdekken.’


Emmanuel adebisi

Vakgebied: Theater

 

Naast de vertelvoorstellingen als “Baba de verhalenverteller” staat meester Emmanuel Adebisi ( BaBa de nieuwe schoolmeester ) elke week voor de klas als theaterdocent. Al meer dan 10 jaar werkt hij als theaterdocent in het basisonderwijs en geeft hij met plezier en veel liefde voor het vak les aan basisschoolkinderen. Hij geniet ervan om kinderen op lachende en spelenderwijs iets te leren, een steun in de rug te geven of een vonk vol passie mee te geven. Hij maakt ruimte voor individualiteit en eigen creativiteit.

Emmanuel werkt met verschillende soorten groepen kinderen. Het lukt hem meestal om de zo genaamd 'moeilijke klas' te motiveren om in zijn lessen mee te doen. Vaker lukt het hem ook om de stille leerlingen op het podium te laten stralen.

 

“Theater verrijkt het leven van kinderen en jongeren. Het geeft ze inzicht in zichzelf en hun omgeving. Door dit inzicht kunnen ze hun zelfvertrouwen ontwikkelen en hebben ze meer zeggenschap over hun leven".


harry schumacher

Vakgebied: Techniek & Beeldende vorming

 

Harry Schumacher is zowel beeldend kunstenaar als vormgever.  Geschoold als vormgever en autodidact in het kunstenaarschap beheerst hij een grote diversiteit aan disciplines. De nadruk van zijn lessen ligt op ruimtelijke installaties die ondersteund worden door tweedimensionaal werk. Leerlingen worden geënthousiasmeerd in het zelf creëren en het creatieve denkproces.

 

'Door de grote diversiteit in autonome en toegepaste disciplines kan op elke vraag ingespeeld worden. De nadruk van de lessen kan gelegd worden op techniek, verbeelding en experiment of een combinatie van deze. Verder kan er dieper ingegaan worden op de materie. Bijvoorbeeld zoals bij 'Alive!' waar kinderen wezens vormen uit takken en vervolgens bedenken waar hun wezen leeft, eet, wie de vijanden zijn en hoe het zich voortplant.'


nanda van beek

Vakgebied: Taal & Beeldende vorming

 

Nanda van Beek is beeldend kunstenaar en docent schrijven. Al meer dan 40 jaar werkt zij beroepsmatig met kinderen in het basisonderwijs. Beeld en taal zijn in haar lessen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het plezier in taal staat voorop. In al haar werk staat ‘ontdekken, verwondering en taal-delen-met-elkaar’ centraal. Nanda prikkelt graag de fantasie van kinderen door voor te lezen of te vertellen, waarmee ze beelden in hun hoofd tot leven laat komen. Daarvoor maakt ze bijvoorbeeld gebruik van een schimmendoek, een verteltheaterkastje (de kamishibai) of ze vertelt zomaar bij een meegebracht voorwerp en nodigt de leerlingen uit daarin mee te denken. Zo verzinnen zij een nieuw verhaal. Een verhaal om samen uitwerken en te presenteren in een voorstelling met mooie vertelplaten, schimmenspelpoppen of andere media.

 

‘Als kunstenaar ga ik met jonge kinderen graag het proces aan om vanuit vormloos materiaal vorm te laten ontstaan. Ik stimuleer hen het ongewone te ontdekken en de eindeloze mogelijkheden van zelf vormgeven aan materie te onderzoeken. Ik laat de kinderen hun persoonlijke vaardigheden ontwikkelen en leer ze daaraan taal te geven: hol, bol, plat, open, gesloten, iel, zwaar, elastisch, warm, zacht, stekelig, uitsteeksel.'


Dit de jong

Vakgebied: Spel & Beweging

 

Dit de Jong heeft de opleiding voor Kleuterleidsters gevolgd, de opleiding voor Remedial Teacher, een bijscholing voor Muziek, spel en beweging en

de cursus Zinvol Tekenen met kinderen.

Ze heeft jarenlange ervaring als leerkracht van kleutergroepen in het basisonderwijs en met de Brede School.

Dit heeft een brede interesse in de ontwikkeling van het jonge kind en dit komt tot uiting in haar lessen: deze zijn vaak samengesteld met activiteiten uit meerdere ontwikkelingsgebieden.

 

‘Ik vind het belangrijk om aan te sluiten bij de behoefte van het jonge kind. Beweging in allerlei vormen en ontdekken is in mijn lessen essentieel.'


Anouk haag

Vakgebied: Creatief met knutselen, koken en huidverzorging

 

Anouk Haag is ruim acht jaar eigenaresse van het bedrijf Nessefeest waarmee ze verschillende kinderfeestjes verzorgd voor jongens en meisjes in alle leeftijden. Daarnaast verzorgt ze workshops voor volwassenen op creatief en culinair gebied en met uiterlijke verzorging. In haar lessen op scholen leert ze de leerlingen koken, aparte creaties maken of gaan ze aan de slag met themafeestjes. In haar vrije tijd is Anouk creatief bezig met bloemen, bakken, decoreren en brainstormen over nieuwe plannen voor haar bedrijfje.

 

‘Ik ben een levensgenieter, zorgzaam, spontaan, vrolijk, geïnteresseerd, ambitieus en dol op kinderen!’


nasser el hajoui

Vakgebied: Freestyle voetbal

 

Nasser heeft de bijnaam ‘El Jackson’ gekregen door zijn broer, een legendarische zaal- en straatvoetballer. Nasser is verder gegaan waar zijn broer is gestopt en heeft zich in zowel freestyle- als pannavoetbal geweldig ontwikkeld. Hij staat bekend om zijn snelle moves en zijn open persoonlijkheid. Ook Nasser is in staat om zijn skills te delen en heeft hier ervaring mee met diverse doelgroepen.

 


Roisin Verheul

Vakgebied: Moderne dans

 

Roisin heeft o.a. gestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium en is in 2013 afgestudeerd als uitvoerend danseres aan Codarts Hogeschool voor de Kunsten. Na 5 jaar te hebben gedanst bij het Internationaal Danstheater is ze verder gegaan als freelance danseres en doet nu projecten in binnen en buitenland voor jong en oud. Naast het dansen is ze twee jaar geleden begonnen met lesgeven en kwam erachter dat ook dit een grote passie van haar is. De creativiteit en nieuwsgierigheid van haar leerlingen inspireren haar om ze nog meer uit te dagen en samen tot nieuwe ideeen, bewegingen en creaties te komen. 

 

‘Tijdens mijn lessen worden de leerlingen uitgedaagd om beweging te gebruiken als communicatie middel. Creativiteit en ontdekking staan voorop, daarom is mijn motto: hoe gekker, hoe beter en kan niet, bestaat niet.’

Jacqueline Stammeijer

Vakgebied: Natuur

 

Jacqueline Stammeijer werkt als zelfstandige Tuinvrouw Teunisbloem met mensen in het groen. Als begeleider op een stadstuinderij laat ze kinderen van jong tot oud de natuur beleven in al haar verschijningen: van regenworm in de grond tot de bijen in de lucht. Ze kweken allerlei soorten groente, plukken wilde kruiden en bereiden hiermee een smaakvol gerecht. Zelf heeft ze de biodynamische landbouw opleiding gedaan en veel op boerderijen gewerkt. Daarvoor had ze al de Pabo voor de Vrije School afgerond en dus veel met kinderen in schooltuinen gewerkt.

 

'Het leukste vind ik om leerlingen al doende te laten ontdekken: wat leeft er in je eigen omgeving? Kinderen kunnen pesto stampen, boeketten binden, notenpasta hakken, zelf groente zaaien en opkweken. Zo creëren ze hun eigen duurzame toekomst!'