VAKdag - Burgerschap

 

VAKdag is een creatief dagprogramma voor het primair onderwijs rondom burgerschap. In deze creatieve lesdag werken we vanuit de kerndoelen van mens en samenleving.  De vakdocent verzorgt een geheel programma met de daarbij benodigde materialen. Kies voor een VAKdag voor de onderbouw, middenbouw of bovenbouw. De VAKdagen voor de bovenbouw kunnen als enkele dag afgenomen worden of als reeks. VAKdag is een samenwerking van Vakkrachten Makelaar en de Cultuurschool.

 

 

Als ik de baas zou zijn van mijn land

 

Onderbouw (groep 1 t/m 3):

kerndoelen 34, 36, 37 en 39

 

Ieder kind is baas van zijn eigen land. Je mag je land een naam geven en bedenken wie en wat er welkom is of juist niet. Maar is dat dan wel aardig of eerlijk? We bouwen onze eigen recycle huizen, bedenken wat iedereen er draagt en verzinnen wat iedereen er eet. We hangen verbodsborden op voor wat we stom vinden en hangen de vlag uit op onze nationale feestdag. We benaderen het burgerschap met de onderbouw vanuit creatieve werkvormen en werken veel met gerecycled materiaal.

 

Middenbouw (groep 3 t/m 6)

kerndoelen 34, 35, 36, 37 en 39

 

Ieder kind is baas van zijn eigen land. Je mag je land een naam geven en bedenken welke wetten er gelden. Hoe ziet de plattegrond eruit en waar leven je bewoners van? Wat mag en kan er wel of juist niet en is dat wel zo aardig of eerlijk? We bouwen onze eigen recycle huizen, bedenken hoe iedereen zich gedraagt en zorgen dat iedereen er te eten krijgt. Natuurlijk hebben we ook een volkslied, een vlag en een nationale feestdag nodig. We benaderen het burgerschap met de middenbouw vanuit creatieve werkvormen en werken veel met gerecycled materiaal.

 

Bovenbouw (groep 6 t/m 8)

kerndoelen 34 t/m 39 en 52, 53 en 55

 

DEMONSTREREN KAN JE LEREN

We gaan aan de slag met stellingen, meningen en tegenstellingen. Iedereen heeft recht op een mening en niet iedereen is het met elkaar eens. Geef je mening, hang je spandoeken op en ga met elkaar in debat en probeer elkaar te overtuigen.

 

FAKENEWS

Altijd al willen weten hoe het nieuws gemaakt wordt? En hoe je nepnieuws kan maken? We hebben ons eigen persbureau voor een krant of journaal en brengen de laatste nieuwtjes. Verkopen we totale onzin of is het toch waar?

 

HET STEMBUREAU

In de klas zoeken we naar mensen met dezelfde ideeën. Samen richt

je een politieke partij op. Elke groep heeft een eigen partijprogramma, verkiezingsposter en slogan en voert campagne om zijn mening duidelijk te maken. Aan het eind gaan we stemmen. Welke partij wint?

 

VRIJHEID EN OVERHEERSING

Hang de vlaggen uit. We vieren onze vrijheid. Samen onderzoeken we wat dat is, trekken we je over de streep en denken we na over wat kan en mag. Wat maakt vrijheid zo belangrijk voor ons allemaal en hoe moet je je dan gedragen? We werken met verschillende debattechnieken en creatieve werkvormen om hier met elkaar over na te denken.