VAKdocenten

Hieronder staan een aantal van onze inspirerende vakkrachten. Staat er niet iemand tussen die je aanspreekt? Neem gerust contact met me op, want de groep vakdocenten is nog veel groter. Graag zoek ik mee naar de juiste docent en discipline die bij de school past.

Roosmarijn Prins

Tessa Vugts


Vakgebied: Dans

 

Roosmarijn is sinds 2013 afgestudeerd docent dans. Sindsdien is zij actief als dansdocent op scholen van het reguliere en het speciaal onderwijs. Binnen het onderwijs geeft zij een brede vorm van dans die niet per se gekoppeld is aan een specifieke dansstijl. De kinderen krijgen in haar lessen juist de kans om voor zichzelf te ontdekken welke manier van dansen zij het prettigst of het leukst vinden. Mede door haar ervaring voor het schrijven van een leerlijn dans voor verschillende basisscholen, kan zij haar lessen binnen het onderwijs nauw laten aansluiten aan de belevingswereld van de kinderen.

 

'Dans is niet alleen pasjes uitvoeren op muziek. Het is samenwerken, muzikaliteit, expressie, reageren, onderzoeken en nog veel meer! Ik geloof dat als je al deze elementen aanbiedt, dansles voor iedereen een feest kan zijn.'


Lorene Bourguignon

 

Vakgebied: Kunst, moestuinieren en koken

 

Lorene is een beeldend kunstenaar en geeft al vele jaren les in haar atelier aan volwassenen en op basisscholen en kinderdagverblijven aan kinderen. Ze heeft de opleiding Beeldend Kunstenaar In de Klas (BIK) gevolgd. Sinds kort geeft ze ook les aan autistische kinderen in het Voorgezet Onderwijs waarvoor ze de opleiding Geef me de Vijf heeft gevolgd en een certificaat Autisme Centraal heeft gehaald.

 

‘In mijn lessen gaan we aan de slag met kunst, moestuinieren en koken. Hierbij staat de leerling centraal. Die krijgt aandacht, wordt gestimuleerd en krijgt kracht door het zelf te doen en er ruimte is om te ontdekken.’


Jacqueline Stammeijer

Vakgebied: Natuur

 

Jacqueline Stammeijer werkt als zelfstandige Tuinvrouw Teunisbloem met mensen in het groen. Als begeleider op een stadstuinderij laat ze kinderen van jong tot oud de natuur beleven in al haar verschijningen: van regenworm in de grond tot de bijen in de lucht. Ze kweken allerlei soorten groente, plukken wilde kruiden en bereiden hiermee een smaakvol gerecht. Zelf heeft ze de biodynamische landbouw opleiding gedaan en veel op boerderijen gewerkt. Daarvoor had ze al de Pabo voor de Vrije School afgerond en dus veel met kinderen in schooltuinen gewerkt.

 

'Het leukste vind ik om leerlingen al doende te laten ontdekken: wat leeft er in je eigen omgeving? Kinderen kunnen pesto stampen, boeketten binden, notenpasta hakken, zelf groente zaaien en opkweken. Zo creëren ze hun eigen duurzame toekomst!'


Dico hoogeveen

 

Vakgebied: Weerbaarheidstrainingen & Sportclinics

 

Dico verzorgd sinds 2004 preventie- en sporttrainingen in Rots & Water Weerbaarheid, praktische zelfverdediging en taekwondo. Dico’s missie is kinderen weerbaarder te maken tegen pesten alsmede intimidatie en daardoor de zelfredzaamheid te vergroten. Met zijn trainingen probeert hij een belangrijke bijdrage te leveren aan de motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Voor kleuters, voor basisschoolleerlingen, voor kinderen uit het speciaal onderwijs. Maar ook op de middelbare school. Er wordt hard gewerkt aan de waarden vertrouwen, respect, discipline, weerbaarheid, zelfbeheersing, samenwerken en heel veel plezier.

 

‘In de les proberen we aanzien te vermijden en waardering te verdienen. Ongeacht iemands kwaliteiten, prestaties of vaardigheden houden we rekening met elkaar. Soms confronterend maar altijd stimulerend. Niet de prestatie staat centraal maar het plezier en de toewijding’.

Vakgebied: Theater

 

Tessa is een professionele impro-trainer met hart voor én ervaring in het onderwijs. Ze ontdekte improvisatietheater in 2010 en zag grote overeenkomsten tussen de improvisatietheorie en haar pedagogische visie op het onderwijs. Na 13 jaar gewerkt te hebben als leerkracht in het basisonderwijs, besloot Tessa in 2014 Tante T op te richten om zowel met kinderen als met leerkrachten te werken. Ze ziet dat toegepaste improvisatie meerwaarde biedt voor het ontwikkelen van het onderwijs.

 

‘Ik geloof in de kracht van improvisatie voor de ontwikkeling van kinderen en zie de grote meerwaarde ervan voor scholen. De pedagogiek van improvisatietheater heeft namelijk grote raakvlakken met het ontwikkelen van de 21e eeuwse vaardigheden. Als ‘Tante T’ geef ik theaterworkshops op scholen, waarbij spel en plezier voorop staan!’


Ina bannink

Vakgebied: Muziek

 

Ina is muziekdocente en dirigent. Ze houdt erg van een speelse benadering van muziek.

Ze heeft twintig jaar als zangdocent gewerkt bij het Hofplein Theater en als

muziekdocente op diverse scholen. Zingen met kinderen vindt ze het allerleukste wat er is. Er worden heel wat gekke bekken getrokken tijdens het schoolkoor of op de muziekles.

 

‘Een “poplaplepapiertje “leren is toch veel leuker dan te leren hoe je iets beter uit moet spreken. Zo leer je spelenderwijs zingen. Wat wil een mens nog meer!’


Saskia de rover

Vakgebied: Kinderyoga

 

Saskia de Rover is opgeleid Yogadocente aan Integrale Yoga Nederland. Al een aantal jaren verzorgt ze lessen in verschillende specialisaties van de Yoga waarbij persoonlijke aandacht centraal staan. Dit is wat haar blij maakt en waarvan ze denkt dat de wereld mooier wordt. Het is belangrijk dat ieder mens gezien wordt in al zijn positieve en negatieve kanten, dit schetst de waarde van een leerling. Vanuit deze waarde streeft Saskia ernaar om in de puurste vorm stilte en rust in geest en lichaam over te dragen aan de leerlingen.

 

‘Ik vind het waardevol om zoveel mogelijk kinderen uit het basisonderwijs de positieve effecten te laten ervaren van de kinderyoga. Tijdens de lessen wordt een sfeer gecreëerd waarin kinderen alle drukte naast zich neer kunnen leggen. Waarin ze zich kunnen ontspannen en rust kunnen ervaren. Een sfeer waarbij ze emoties die hen dwars zitten en die storend werken op de ontspanning even los kunnen laten, waardoor er ruimte kan ontstaan. Vanuit die rust en ruimte gaan we de les opbouwen. Er wordt vooral ingespeeld op de belevingswereld van de kinderen.’


Dit de jong

Vakgebied: Spel & Beweging

 

Dit de Jong heeft de opleiding voor Kleuterleidsters gevolgd, de opleiding voor Remedial Teacher, een bijscholing voor Muziek, spel en beweging en

de cursus Zinvol Tekenen met kinderen.

Ze heeft jarenlange ervaring als leerkracht van kleutergroepen in het basisonderwijs en met de Brede School.

Dit heeft een brede interesse in de ontwikkeling van het jonge kind en dit komt tot uiting in haar lessen: deze zijn vaak samengesteld met activiteiten uit meerdere ontwikkelingsgebieden.

 

‘Ik vind het belangrijk om aan te sluiten bij de behoefte van het jonge kind. Beweging in allerlei vormen en ontdekken is in mijn lessen essentieel.'